Gift Vouchers: gebruik deze tips & tricks - PicturePresent

Gift Vouchers: gebruik deze tips & tricks

Lees hieronder hoe verschillende fotografen succesvol Gift Vouchers inzetten en daarmee iedere maand hun webstore-omzet verhogen!

1. Verwerk Gift Vouchers standaard in je reportagepakketten!

Hiermee bied je je verschillende type klanten van Gift Vouchers met verschillende waarde. Bijvoorbeeld: een voucher met een groter besteltegoed voor in je duurdere pakketten en een voucher met lager besteltegoed voor je minder dure pakketten.

Sanne van de Berg: “Ik heb ze recent aan al mijn pakketten toegevoegd, dus iedere klant voor portretten en dierportretten krijgt een bepaald bedrag, en bruidsparen krijgen een wat hoger bedrag aan webstore-besteltegoed”

Saskia Waldekker: “Ik heb hier een tijd op gewacht en ben dus heel blij dat de gift vouchers nu mogelijk zijn. Het werkt erg handig en snel. Ik merk dat veel klanten kiezen voor een pakket inclusief besteltegoed.”

– Youri Claessens: “De mogelijkheid tot ‘gratis bestellen’ slaat erg aan bij mijn klanten. Persoonlijk deel ik liever korting uit dan met de prijs van een shoot omlaag te gaan. Met vouchers bestelt de klant meer en dat is alleen maar mooi. Want een foto blijft afgedrukt altijd het mooist om te zien.”

Emanuelle Schins: “Ik ervaar de gift vouchers als een mooi product wat zéker een toevoeging is voor mijn werkwijze met PicturePresent. Bij alle studioshoots krijgen mijn klanten een bedrag aan voucher-tegoed. Ze kunnen dan zelf uitzoeken hoe ze dit bedrag willen besteden.”

2. Je klant besteedt vaak méér!

Wist je dat het grootste deel van je klanten een stuk meer bestelt dan de eigenlijke waarde van de voucher?

Emanuelle Schins: “90% van de klanten bestelt méér dan alleen de waarde van de voucher. Het is eigenlijk een uitzondering wanneer een klant bestelt voor precíes het bedrag van de voucher.”

Sanne van de Berg: “Over het algemeen wordt er meer besteld dan het voucherbedrag!”

Saskia Waldekker: “Al mijn klanten hebben tot nu toe hun volledige voucher gebruikt en zijn heel positief.”

– Youri Claessens: “Sinds de komst van de vouchers wordt er méér besteld. De klant is eerder geneigd om bij te betalen voor grotere afdrukken of op aparte materialen. Ze vinden het erg prettig, krijgen toch het gevoel dat ze veel gratis kunnen nabestellen en dat is altijd meegenomen!”

3. Surprise, surprise…!

Stuur je klanten achteraf als verrassing en bedankje voor de opdracht een Gift Voucher. Zo sla je 2 vliegen in één klap: je toont een blijk van waardering voor de opdracht die je voor de klant hebt uitgevoerd. En de klant wordt gestimuleerd tot het doen van een 1e order.

Sanne van de Berg: “Mijn klanten zijn er blij mee! Over het algemeen zien ze de voucher ook zoals hij bedoeld is, als een extra cadeautje van mij aan hen, en ik krijg er daardoor erg leuke reacties over!”

4. Ideáál als stimulans voor 1e bestelling

De klant kijkt soms graag even de kat uit de boom voordat ‘ie een 1e bestelling plaatst. Gift Vouchers zijn een ideaal zetje in de rug voor die eerste bestelling!
Saskia Waldekker: “De voucher wordt echt gezien als een “aanbetaling” op een grotere bestelling. De drempel om meer en grotere produkten te kopen is lager.”

Sanne van de Berg: “Voordat ik de vouchers ging gebruiken kwam het voor dat klanten helemaal niets bestelden in de webstore, nu wordt er altijd wel iets besteld. Superfijn dus!”

– Youri Claessens: “Ik gebruik de vouchers voornamelijk tijdens acties. Hierdoor krijgt de klant een bepaald bedrag aan besteltegoed. Dit is dan vrij te besteden in de webstore.”

Emanuelle Schins: “Klanten reageren enthousiast want ze kunnen zelf iets uitzoeken. Vaak werken fotografen met standaardpakketten waarbij al vaststaat wat men achteraf krijgt en dat wilde ik niet. Ik wil de klant zelf de keuze laten maken. En de vouchers zijn hiervoor uitstekend!”

5. Make it physical

TIP: druk papieren Gift Vouchers voorzien van jouw logo en huisstijl. Niets zo leuk voor je klant om een mooie enveloppe te openen met als leuke verrassing een besteltegoed erin. Waarboven jouw logo staat, wel zo professioneel.

6. Gift Vouchers komen in diverse smaken

Bestedingstegoed of kortingspercentage, niet moeilijker dan dat. Je klant ontvangt dus een besteltegoed of krijgt een bepaald percentage korting. Wel kun je ervoor kiezen om een Gift Voucher éénmalig of meerdere keren geldig te laten zijn. Zo kun je ook een grotere groep klanten tegelijk laten profiteren. Leuk bijvoorbeeld als bedankje voor alle gasten van een event of wedding!

7. Werk met actie-vouchers

Wat ook mogelijk is, is een ‘Actie Voucher’: deze wordt in 1x gestuurd aan al je klanten tegelijk en is ideaal voor bijvoorbeeld de feestdagen, een eindejaarsbedankje naar eerdere bestellers, moederdag, je eigen verjaardag of ‘zomaar een moment’…

8. Koppel er een (korte) tijdslimiet aan:

Je kunt zelf de geldigheidsduur / einddatum van de vouchercode bepalen. Hiermee stimuleer je dus dat meer klanten hun bestellingen daadwerkelijk plaatsen voordat de vouchercode verlopen is. Zorg dat de vouchercode niet al te lang geldig is voor je klant: van uitstel komt immers al snel afstel.

– Saskia Waldekker: “Wat handig is, is de mogelijkheid om de duur van de voucherkorting te bepalen. De voucher is bij Urban Lila Fotografie meestal twee weken geldig. Op die manier zorg ik er op een leuke manier voor dat mijn klanten sneller bestellen.”

9. Stuur een notificatie.

Je kunt instellen dat ons systeem een notificatie-email stuurt aan je klant enkele dagen voordat de Gift Voucher z’n geldigheid verliest. Zo wordt je klant nog even herinnerd aan het feit dat ‘ie de Gift Voucher vooral niet moet vergeten!

10. Maak de Gift Voucher code persoonlijk!

We weten allemaal: hoe persoonlijker je door iemand wordt benaderd, hoe specialer je je voelt. Dit kun je goed gebruiken bij het instellen van de voucher code. In plaats van dat je het systeem een ‘random’ code laat aanmaken, kun je er voor kiezen om klant ‘De Vries’ bijvoorbeeld de code te geven ‘Gift4DeVries’ of een andere persoonlijke code. Zo weet dat klant dat de code speciaal voor hem of haar is aangemaakt. En die buitenkans laten ze niet graag liggen!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van al het nieuws!

Camera of lens huren?

Apparatuur nodig? Huur voordelig camera's of lenzen van fotografen in je buurt.